Intrum och Kivra = Sant
I dag ansluter Intrum Sverige till den digitala brevlådan Kivra. Det innebär att vi från och med nu kommer att skicka digitala försändelser till de personer som har ett ärende hos oss och som har valt att använda sig av Kivras tjänst.
Snabbfakta:
När ett brev från oss skickas till Kivra får mottagaren automatiskt ett mejl om att de har en försändelse i sin digitala brevlåda från oss. Om mottagaren har laddat nerKivras app får hen även en notis där.
Försändelserna kommer att presenteras i samma format som på papper, fast i digital version.
Frågor och svar
Kostar Kivra något för mig som privatperson?
Nej, Kivra är en gratistjänst för privatpersoner.
Kommer alla försändelser från Intrum att gå till Kivra?
Inledningsvis har vi valt att enbart sända en viss typ av brev via digitala försändelser och vi kommer löpande utvärdera vilka försändelser som ska skickas. Vi kommer också ha möjlighet att exkludera specifika brev och kunder från att skickas med Kivra.
Varför vill Intrum skicka brev via Kivra?
Digitala försändelser är en naturlig del av Intrums löpande digitaliseringsarbete, och ambition att kommunicera med personer som har ärenden hos oss i de kanaler de själva valt. I dag är ca 3 miljoner svenskar ansluta till Kivras digitala brevlåda, vilket gör Kivra till en naturlig partner. Digitala försändelser har dessutom stora fördelar när det gäller säkerheten, genom att de ankommer snabbare och att mottagaren behöver använda sitt BankID för att öppna sin post.
Kan man som privatperson säga upp sina digitala försändelser genom Kivra och istället fortsätta få sina försändelser på papper?
Du som privatperson kan när som helst avanmäla dig från Kivra och användarregistret läses av på daglig basis.
Går det att missa att man fått en försändelse från Intrum till sin digitala brevlåda hos Kivra?
Alla Kivra-användare notifieras alltid via mejl, och i appen om du har den, när en försändelse kommit in i Kivra. Kivra påminner också om oläst post och fakturor i slutet av månaden.
Går det att betala sina kravbrev via Kivra?
Ja. Eftersom du som privatperson loggar in säkert med Mobilt BankID, kan du koppla ett kontonummer för dina betalningar och därmed använda Kivras betalfunktion.
Hur länge lagras försändelser i Kivra?
Så länge användaren vill. Kivra gör inga rensningar bland dokument. Det är helt upp till användaren själv.
Fungerar Kivra för personer med skyddad identitet?
Kivra fungerar bra för personer med skyddad identitet, men försändelsen måste skickas in med rätt “adress” det vill säga till ett riktigt personnummer för att nå fram i till personen i Kivra.
Hur fungerar Kivra, och hur ansluter jag mig?
Kivra är en digital brevlåda som ersätter pappersdokument. I dag är tusentals företag och myndigheter anslutna till tjänsten, bland annat Skatteverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Alecta och snart 3 miljoner användare. När ett företag ansluter sig till Kivra får privatpersoner, som å sin sida valt tjänsten, automatiskt sina försändelser i den digitala brevlådan istället för på posten. Med andra ord behöver en redan ansluten kund inte göra ett aktivt val för att få sin post dit och vill hen inte ha sina försändelser digitalt, går hen enkelt in i Kivra och avanmäler sig, antingen från en viss, enstaka eller samtliga avsändare.
Hur ansluter man sig till Kivra?
En person som vill ansluta sig till tjänsten gör det via Kivras app, på Kivra.se, via telefon på telefon 0770-45 70 00 eller genom att maila till support@kivra.com.