Intrum tar över Vattenfalls kravhantering i Sverige
Samarbetet innebär att Intrum kommer att hantera Vattenfalls inkassoärenden och gör Intrum till den i särklass största aktören inom kredithantering på den nordiska energimarknaden.
Sedan tidigare har Intrum ett samarbete med Vattenfall i Finland. Det nya avtalet, som har en löptid på fyra år med produktionsstart i december 2022, kommer uppskattningsvis att omfatta 200 000 ärenden per år från hela Sverige. Intrum kommer att ansvara för all kravhantering för Vattenfalls el- och värmekunder inklusive delgivning, legala tjänster, inkassobevakning och internationell inkasso, i de fall slutkunden är bosatt i utomlands.
Vi är glada över att ha fått förtroendet att hantera Vattenfalls krav- och inkassoärenden. Med över 1 miljon kunder är Vattenfall det största energibolaget i Sverige och som marknadsledare inom kredithantering för energibranschen kan Intrum erbjuda ett dedikerat team av specialister som på professionellt sätt tar hand om sena betalningar med hänsyn till varje slutkunds situation och förutsättningar. Referenser från befintliga uppdragsgivare spelade en central roll i upphandlingen, med fokus på hur pris, processer och kvalitet samspelar i praktiken.säger Robert Möller, ansvarig Key Account Manager, Utility & Telecom på Intrum
Intrums styrka ligger i att vi kombinerar en hög lösningsgrad med en hög nöjdhet hos slutkund. Vi hjälper våra uppdragsgivare att få betalt på ett sätt som säkerställer en fortsatt god relation med kunden. Det är effektivt samtidigt som det adderar värde till kundrelationensäger Siv Hjellegjerde Martinsen, Managing Director för Intrum Scandinavia.
För ytterligare information, vänligen kontakta
Stian Arnesen