12.05.2022
Sena betalningar kan bli en ond spiral
Om du accepterar kundernas sena betalningar så kommer de att fortsätta dra ut på betalningarna. Det är inte bra vare sig för dig och, i slutändan, din kund.
För många företagare är sena fakturor vardag. Det tar några extra dagar, kanske en vecka, och sen kommer pengarna in. Eller så krävs det en påminnelse för att något ska hända. Det här är så klart ingen tillfällighet – att betala fakturan i tid är ju lika lätt som att betala den för sent. Att slira på betalningen är ofta ett sätt för kunden att förstärka sin likviditet, på bekostnad av din.
1.
När dina kunder lär sig att det är ok att betala dina fakturor lite sent så kan det drabba dig den dagen du har egna underleverantörer att betala. Du vill förstås betala dina leverantörer i tid och det kan bli svårt när du själv inte har fått in pengarna. Vill det sig illa kan alltså de sena betalningarna leda till att du får sämre relationer till dina egna leverantörer.
2.
Moms, löner och skatter ska också betalas i tid – för många företagare är till exempel februari och mars månader då både moms och skatt ska betalas in. Om du då inte får betalt på förfallodatumet kan det i värsta fall innebära att du måste ta ett lån eller använda din kredit och det kostar pengar i form av ränta.
3.
Dagen din kund får ekonomiska problem och inte kan betala alla sina fakturor – gissa vilka företag han eller hon inte betalar? Just det, de företag som aldrig har krävt att få betalt i tid. I värsta fall kan de där extra dagarna alltså leda till att du inte får betalt överhuvudtaget.
För att slippa dessa problem är det viktigt att visa att du vill ha betalt. Var tydlig i hur du formulerar din faktura och i hur du sköter dina eventuella påminnelser.
Allt fler företag, stora som små, tar också hjälp av ett finans- eller inkassobolag för att få hjälp att få betalt snabbare. Antingen säljer de sina fakturor eller så får de hjälp med att få in betalningen när den uteblir. Förutom de uppenbara fördelarna med dessa tjänster så signalerar de också att du vill ha betalt för ditt arbete – i tid.