Sju saker att tänka på när du fakturerar
Det är lätt att fokusera på försäljning och glömma att koncentrera sig på betalningar och fakturering. Att vänta till slutet av månaden och sen få bråttom att fakturera är en bekant rutin för många företag. Lyckligtvis krävs det inte mycket ansträngning för att förbättra faktureringsmetoderna och genomföra dem på ett mer flexibelt sätt. Undvik de här fällorna nästa gång du fakturerar:
1. Skjuta upp faktureringen till slutet av månaden
Du är inte ensam om att falla i denna fälla. Starka försäljningsresultat hjälper inte ditt företags ekonomi förrän fakturorna är betalda. Fakturera direkt efter försäljning eller sätt fasta dagar för fakturering. Då håller du en hög likviditet och slipper en stressig avslutning på månaden då alla fakturor ska hanteras.
2. Dåliga rutiner för att uppdatera dina priser
Det är lätt att glömma att uppdatera priserna. Det kan resultera i att du säljer en vara till kunden för mindre än du själv har betalat för den. Gör det till en rutin att uppdatera priserna i ditt system efter att du fått en faktura från din egen leverantör.
P.S Kom ihåg att lägga på fraktkostnaden.
3. Du fakturerar med förlust
Det är viktigt att du registrerar allt du har sålt till kunden på fakturan. Många företag är dåliga på att ta med alla timmar som spenderas både med och för kunden. Det slutar snabbt med att de jobbar gratis.
4. Du har för lång kredittid
Du kan spara mycket pengar genom att minska dina kredittider, även med bara ett fåtal dagar.
5. Kundens fakturaadress är fel
Se till att alla fakturaadresser är uppdaterade, oavsett om du fakturerar en privatperson eller ett företag. Många företag accepterar inte fakturor med fel adress och det kan sluta med att du väntar ännu längre på pengarna, vilket försätter dig i en likviditetspress. Gör det till en vana att uppdatera ditt system så fort kunden meddelar dig om en adressändring. Detsamma gäller övriga detaljer – många företag avvisar fakturor med fel adress eller fel inköpsnummer.
6. Du fakturerar inte elektroniskt
De flesta företag och konsumenter föredrar nu mer att bli fakturerade elektroniskt. Elektroniska faktureringssystem levereras direkt och har ofta länkar för att göra betalningen enklare och omedelbar, medan pappersfakturor måste postas och kunden måste mata in betalningsinformationen själv.
7. Du glömmer att specificera vad fakturan gäller
Det är ett vanligt misstag att skicka en faktura utan att ange vad som har sålts. Om du har levererat en tjänst är det viktigt att ta med information som tider, datum, tid och vad timmarna har gått till. Detta hjälper till att undvika missförstånd och förseningar.
Det här var några råd på vägen och om du har kunder som trots allt inte betalar i tid, är det lämpligt att ta nästa steg – inkasso.