Enkla, digitala inkassotjänsten
Det är enkelt att skapa ett konto. Det enda du behöver är ett BankID och vara firmatecknare. När kontot är registrerat och klart kan du skicka in ditt första ärende.
Så här går det till:
- För att registrera ett konto måste du vara firmatecknare
- Kontot skapas med BankID
- Du, eller den som är firmatecknare, lägger in övriga användare direkt när kontot skapas
- Nu kan du registrera* den första fakturan du vill skicka på inkasso
- Inkassoprocessen startar med att ett kravbrev skickas ut
- Så fort din kund betalar redovisar vi pengarna på ditt konto
*Innan du registrerar din faktura som inkassoärende är det två saker måste tänka på:
1. Fakturan får inte vara tvistig.
Du och din kund får inte vara oense om den. Har din kund protesterat mot din faktura kan du behöva våra juridiska tjänster i stället. Är du osäker på vad du behöver, kontakta oss innan du skickar in ärendet. Du når vår säljare här 08-527 275 44.
2. Vissa typer av fordringar kräver specialiserad hantering och kan inte skickas in här. Det gäller följande typer:
- om du har en krav på någon i utlandet
- om du ska kräva in hyror
- om dina krav gäller konsumentkrediter
- Om du har energiärenden
Har du krav som faller in under någon av dessa kriterier, då är det den här tjänsten du behöver
Kontakta en av våra säljare och gör en behovsanalys
Fyll i formuläret eller ring: 08-527 275 44
Vanliga frågor om Intrums digitala inkassotjänst
- För att skapa ett konto måste du vara firmatecknare
- Kontot skapas med BankID
- Du, eller den som är firmatecknare lägger in övriga användare direkt när kontot skapas
- Klart att skicka din första faktura för inkasso
Såhär gör du för att skapa ett ärende:
- Du kan klicka på "skapa ärende" i den vänstra huvudmenyn. Där inne klickar du på "Nytt inkasso" och följer stegen.
- Du kan även välja uppe till vänster i huvudmenyn att klicka på "Ny inkasso" som visar sig om du klickar på pilen bredvid "Ny faktura".
Har du frågor kan du kontakta oss på supporten, så hjälper vi dig direkt:
E-post: b2b@intrum.com, telefon08-616 76 21
Om du vill stoppa eller ta tillbaka ett inkassokrav måste du kontakta din inkassohandläggare som hjälper dig. Kom ihåg att det kan vara förknippat med en viss kostnad, beroende på hur långt ärendet hunnit i processen.
Har ärendet gått vidare till Kronofogden behöver du betala de utlägg vi haft, det är mellan 300 kronor och 900 kronor, beroende på hur lång i processen vi är.
Har vi inte hunnit genomföra några externa eller extraordinära åtgärder, kostar det inget att avbryta ett inkassoärende.
Viktigt! Om du vill avsluta ett ärende för att din kund har betalat direkt till dig, måste du boka in betalningen i ärendet först.
E-post: b2b@intrum.com eller ring: 08-616 76 21
Om du har en fråga om ett inkassoärende och vill prata med en handläggare kontaktar du vårt inkassoteam.
E-post: b2b@intrum.com, telefon: 08-616 76 21
Vi rekommenderar att du skickar en enda påminnelse till din kund. Vår erfarenhet är att det till och med kan bli svårare att få betalt om man skickar flera påminnelser. Det kostar dig dessutom både tid och pengar att låta din kund dra ut på betalningen.
För att minska risken för att problem uppstår vid betalning av fakturan bör alltid förfallodag, ränta och eventuell påminnelseavgift specificeras i avtalet med din kund.
Om din kund säger att fakturan som du skickat inte är korrekt och man inte kan komma överens, anses ärendet som tvistigt.
När ett ärende är tvistigt kan man inte fortsätta inkassoprocessen. Däremot så kan Intrums jurister hjälpa dig att ta ärendet vidare till tingsrätten om rätt förutsättningar finns.
Har ditt ärende blivit tvistigt efter att du registrerat det hos oss, kan du alltid kontakta ditt inkassoteam för rådgivning:
E-post: b2b@intrum.com, telefon: 08-616 76 21.