Skydda dig – bluffsamtal och sms

Du ska aldrig ge ut koder eller signera betalningar på någon annans uppmaning. Ingen bank, myndighet eller seriöst företag ber dig dela med dig av personliga uppgifter i samtal eller via sms.

Frågor och svar

Titta igenom listan, kanske hittar du svaret på din fråga här.

Våra vanligaste frågor

Varför har ni tagit en kreditupplysning på mig?

Vi har tagit en kreditupplysning på dig för att skatteverket, med jämna mellanrum, uppdaterat alla skattepliktiga personers inkomstuppgifter.

I samband med det begär vi automatisk in kreditupplysningar från Creditsafe på alla som har en inkassoskuld hos oss.

Du har fått en så kallad omfrågekopia för att du ska veta att vi har hämtat in informationen. 

Den kreditupplysningen påverkar inte din kreditvärdighet.

Hur betalar jag av min skuld?

Det finns flera sätt att betala, klicka här för en lista över alternativ.

En av våra kundrådgivare kan också ge dig ytterligare råd om du väljer att kontakta oss.

 

Vad händer om jag inte kan betala?

Om du inte har möjlighet att betala din skuld just nu är det viktigaste av allt att du kontaktar oss. Tillsammans försöker vi hitta en lösning som kan passa både dig och det företag du är skyldig pengar. 

I de flesta fall kan vi tillsammans bestämma en avbetalningsplan som du ska ha möjlighet att följa. 

Vårt mål är alltid att hitta en lösning som i slutändan ska göra dig skuldfri och samtidigt se till att dem du är skyldig pengar får betalt.

Om du har ekonomiska svårigheter finns det hjälp att få från din kommun. Det finns något som heter skuldrådgivare och de kan hjälpa till att se över din situation så att den inte blir värre. Här kan du söka efter dem i din kommun

Kom ihåg, du är inte ensam. Det är många som är i samma situation som dig och vi är vana att hjälpa till och ge råd. Vi finns ett samtal bort.

Hur loggar jag in?

Klicka här för att logga in och komma åt självbetjäningsportalen. Genom att logga in kan du komma åt dina ärenden och hantera ditt konto.

Du kan också kontakta oss via portalen dygnet runt, sju dagar i veckan. Hör av dig om du har frågor angående ditt ärende, inte kan komma åt ditt konto eller behöver lösa något problem.

Jag har fått ett brev

Jag har fått ett brev från Intrum Invest

Om du har fått ett kravbrev från Intrum Invest är det viktigt att du betalar innan förfallodatum. Använd gärna vårt bifogade inbetalningskort. Vill du komma i kontakt med oss, klicka här.

Har du ett ombud?
Om du vill att någon annan ska företräda dig i ditt eller dina ärenden måste du och den personen fylla i en fullmakt där du skriftligen godkänner att den personen får ta del av dina uppgifter. 

Läs mer om fullmakt här

 

Varför kommer brevet från Intrum?

Det företag som du är skyldig pengar har valt att använda oss för att sköta kravhanteringen. Det finns lagar och regler kring hur man får inkassera pengar och många företag tycker att det är enklare att överlämna kravhanteringen till oss som har det som vår huvudsakliga uppgift.

Jag får brev som inte är mina, varför?

Om du får brev som inte är dina kan det vara så att personen som brevet är adresserad till är folkbokförd på samma adress.

Jag har inte fått brev från er, vart är det skickat?

Vi skickar alltid ditt brev till den adress vår kund/uppdragsgivare lämnat till oss. Det är den adressen som du har fått dina fakturor till och som du angett till vår kund när avtalet tecknades eller vid kontakt.

Jag vill inte ha några brev, kan ni sluta skicka?

Så länge din skuld inte är reglerad kommer vi kontinuerligt att påminna dig om ditt ärende. Det innebär att vi skickar brev även om du inte vill ha brev eller inte kan betala just nu.

Betalning

VARNING för bedragare som påstår att de ringer från Intrum och uppmanar dig att betala en skuld via BankID signering!

Samtalen ser ut att komma från Intrums nummer 08-616 76 66 eller 08-616 77 00, men det är inte vi som ringer.

Vi ringer aldrig upp och ber dig signera en transaktion med BankID och är du osäker på om samtalet kommer från oss, lägg på direkt och ring vår växel istället.

Tänk på att:

- aldrig använda BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig
- aldrig lämna ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter via telefon
- alltid noga läsa igenom texter som visas i BankID-appen
- omedelbart kontakta din bank om du drabbas av bedrägeri
- polisanmäla händelsen direkt

Kontakta vår kundservice om du har några frågor kring det här.

Jag är sen med min betalning

Är du sen med din betalning, eller har du svårt att betala den här månaden? Då ska du kontakta oss så fort som möjligt. Ju tidigare du kontaktar oss, desto lättare är det för oss att komma fram till en lösning. 

Vill du veta mer om avbetalning? Läs här

När är betalningen gjord?

Det tar 1-3 bankdagar innan din betalning når mottagaren och inte förrän då anses den som gjord. Med andra ord bör du betala några dagar innan sista betalningsdag för att vara säker på att pengarna är på mottagarens kontot i tid. Det finns ett undantag och det är hyresfordringar, de anses betalda samma dag de når post- eller bankgirot. 

Jag har betalat med fel OCR-nummer, vad gör jag nu?

Kontakta vår kundservice och uppge vilket datum du gjort betalningen, vilket belopp du betalade, till vilket konto och vilket OCR-nummer du använde så undersöker vi saken.

Jag har betalat enligt ursprungsfakturan. Måste jag betala resterande belopp enligt ert kravbrev?

Ja! Om vi har bokfört din betalning samma dag, eller senare, som vi har skickat dig vårt kravbrev (datum på brevet) , så måste du betala kostnaderna och du måste betala dem inom 8 dagar från utskriftsdatum på kravet.

Nej! Om din betalning är bokförd innan vi skickat vårt kravbrev (datum på brevet) behöver du inte betala kostnaderna.

Jag har betalat för mycket, vad händer med mina pengar?

Om du har fler skulder hos oss kan vi, i vissa fall, använda överskottet till att betala av på någon av dem. I annat fall får du tillbaka pengarna, minus en administrativ avgift på 100 kronor.

Om du har ditt konto registrerat i Swedbanks kontoregister kommer beloppet sättas in direkt på kontot, annars får du en värdeavi utskickad. 

Om du inte anmält ditt konto i kontoregistret kan du göra det enkelt här > Swedbanks kontoregister

Avbetalningsplan

Hur gör jag om jag vill göra upp en avbetalningsplan?

Om du har svårt att betala hela skulden är det möjligt att lägga upp en avbetalningsplan. Du kan ansöka om en avbetalningsplan när du loggar in på Mina sidor eller kontakta någon av våra rådgivare. Observera att vi inte kan garantera avbetalningsplaner i alla fall.

Övriga frågor

När avslutar ni ärendet?

Om du fullbetalat ditt ärende enligt vårt inkassokrav avslutas ärendet så snart vi bokfört din betalning i ärendet. Vi meddelar därefter vår uppdragsgivare. 

Min skuld har ökat, varför?

När en skuld hamnar på inkasso får den som skickar kravet ta ut en avgift på 180 kronor av den som är skyldig pengarna. Den kostnaden styrs av inkassolagen (IkL).

Jag vill skicka in en fullmakt, hur gör jag?

För att skicka in en fullmakt gällande ditt ärende kan du enkelt fylla i vårt formulär som finns i PDF-format.

  1. Spara ner mallen och fyll sedan i uppgifterna. Glöm inte att spara.
  2. Skriv ut din fullmakt, signera med din underskrift.
    Observera att giltighetstiden för fullmakten måste fyllas i och får vara max 1 år.
  3. Nu kan du skicka den till oss via post alt. skanna in den, eller fota den, och bifoga den i ett meddelande från ditt ärende på Mina sidor.

Ladda ner pdf här