Vi tjänar inte pengar på människor som har skulder – utan på att de kan betala dem.
Att prata med människor som har skulder, lyssna med empati och hjälpa dem tillbaka till en sund ekonomi. Det är vardag för inkassoföretaget Intrum.
Det är först när folk betalat av sina skulder som vi nått vårt mål
Att möta människor med skulder, att lyssna med empati och sedan hjälpa dem tillbaka till en fungerande ekonomi, det är vardag för oss på Intrum.
- Vårt uppdrag handlar om att hjälpa våra kunder att få betalt genom att hjälpa deras kunder att kunna betala. Det är först när människor får ordning på sin ekonomi som vi har nått vårt mål, säger Anna-Karin Gustafsson, chef för Operations.
Om man jobbar på ett inkassoföretag får man möta en hel del fördomar från andra människor.
- Många tror att vi vill sko oss på andra, eller att vi gör vad som helst för att dra in pengar till våra kunder som ju också är våra uppdragsgivare. Men vårt uppdrag handlar om att se båda sidorna av myntet och hjälpa parterna till en hållbar lösning, både kreditgivare och den som har svårt att betala. Dit kan vi bara nå om vi agerar och behandlar alla med värdighet, respekt och empati.
För verkligheten är att Intrum inte tjänar pengar på att människor har skulder, utan på att de kan betala dem
- För oss är målet det vi kallar en sund ekonomi, där våra uppdragsgivare får betalt och personer som har en skuld kan betala av den och gå vidare i livet. Det är först då det blir win-win för båda parter.
Första steget i att kunna hjälpa någon är att lyssna på hur deras situation ser ut.
- Det finns inkassoärenden som uppstår på grund av slarv eller okunskap, men ofta har människor vi möter en skuld på grund av att det har hänt något stort i livet, till exempel sjukdom, skilsmässa eller dödsfall.
Vårt jobb blir då att hjälpa till att bryta den spiralen. Att lyssna, se helheten, hitta möjligheterna och till exempel ge förslag på en avbetalningsplan som faktiskt känns hanterbar för individen - Det är först då den som behöver hjälpen hittar motivation och en egen drivkraft till förändring.
- Vi lägger mycket tid på att bygga en relation så att personen vi hjälper får ett förtroende för sin handläggare. Att betala av en större summa pengar är inget man gör på en vecka, utan det kräver både tid och tålamod, och en långsiktigt hållbar plan.
Och i slutändan leder det ofta till positiv feedback från den berörda personen.
- Vi gör alltid en undersökning efter avslutat ärende och frågar vad man tycker om vårt bemötande, och det vi oftast möter då är positiva reaktioner och uppskattning av hur vi har utfört vårt uppdrag. Det märks att vi gör positiv skillnad i människors liv., Det är därför jag och mina kollegor går till jobbet med stolthet varje dag!